Wednesday, July 11, 2012

Clam chair to the rescue - part two

Nederlands

___________________________________

Ik heb even de tijd genomen om wat vooruitgang te boeken en tijdens de restauratie foto's genomen van het proces. Tijdens het in elkaar zetten van de stoel werd duidelijk dat het belangrijk was om de verschillende hoeken zo nauwkeurig mogelijk over te nemen. De extra handicap zijn de ronde poten, de hoeken waaronder deze staan ten opzichte van de regels en de losse pennen om alles met elkaar te verbinden. Ik geef toe dat ik hierbij niet heb stil gestaan en ook totaal niet had verwacht hoe belangrijk het is om ook de gaten voor de losse pennen onder een hoek te frezen. De regels heb ik een beetje beter passend gemaakt door hier en daar wat aan de losse pennen weg te schaven. Dit kan niet te veel omdat dan de pennen te los in de regels komen te zitten.


Uiteindelijk met de gemaakte aanpassingen zit het nieuwe frame stevig in elkaar. Mocht ik deze stoel nog een keer maken of restaureren dan weet ik in ieder geval hoe de verbindingen nog net ietsje steviger gemaakt kunnen worden. 














English

___________________________________

I've taken some time to make progress and took photos along the way. During assembly it was clear to me about the importance of copying the angles as accurately as possible. The extra challenge were the round legs, the angles of the rails in relation to the legs and the tenons which connect it all together. I admit that I haven't given this a thought and I didn't expect how important it was to drill the loose mortices at an angle. I was able to make the rails connect better by shaving bits off the loose tenons but I didn't want to do it too much otherwise they'd be too loose.

After the adjustments I can conclude that the frame is assembled quite firmly. If I ever were to make this chair or restore another one I definitely know how to make it a little bit more solid.







No comments:

Post a Comment